Még ezek után is indulhatnékod van? Kezd el a felkészülést a következőre!
Milyen járművel induljunk útnak? - Avagy használtautó piaci körkép SUV és pickup szegmenseken belül.
Még itt, az elején (elkerülvén a félreértéseket) had szögezzem le, hogy az írás és a ‘piackutatás’ több, mint egy évvel ezelőtt készült. Így a körkép sajnos már nem igazán a jelenlegi, valós piaci körülményeket tükrözi…
Az előző bejegyzésben betekintést nyerhettetek, hogy milyen teendők várnak azokra, akik el szeretnének indulni a B2B-n. A felsorolt témakörök közül gondolom legtöbbeteket maga a kiválasztott jármű és annak műszaki felkészítése érdekel, így hát adja magát, végülis miért is ne?! Vágjunk bele!
Side note: Akit esetleg mégis az elképesztően izgalmas adminisztratív feladatok érdekelnének, az írjon nyugodtan, azt is meg tudom osztani, hogy milyen nagy élmény volt felvenni az összes afrikai betegség elleni oltóanyagot…
A jármű kiválasztásának főbb szempontjai a következők voltak:
- Elboldoguljon keményebb terepen is (kapcsolható 4x4 + felező)
- Japán, vagy koreai gyártó (később erre visszatérek, hogy miért)
- Legyen benne bőven hely (3 fő + csomagok)
- Az autót érintő összköltség ne lépje át a ~2,5M HUF-os határt
- Az európai autópályás szakaszokon is tudjunk ‘hozni’ vele egy olyan sebességet, amiért még nem mindegyik rommápakolt, szakszerűen és biztonságosan trélert vontató kisbuszos villog le
- Legyen az autónak egyedi, ’igazi terepjárós’ formaterve (csak, hogy egy kis vizuális követelmény is legyen)
Összeültünk a csapattal és elkezdtünk szétnézni a piacon, amelynek tapasztalatai alapján összeállítottunk egy listát a szóba jöhető járművekről. Valódi terepjárót kerestünk, nem csili-vili látszatterepjárót. Hiába a rengeteg SUV és Pickup, nehéz közöttük olyan példányra bukkanni, amely szívfájdalom nélkül befogható arra a célra, amire mi szánnánk. De mit kaphatunk kétmillió forintos határig?
Mi az első, ami biztosan sokaknak eszébe jut? Hát persze, hogy a Toyota Land Cruiser. Csakhogy ebben az árkategóriában nagyon keveset kínálnak, úgyhogy érdemesebb a Hilux modelleket keresni. Ám ekkor jön a bökkenő. Ezek is pont kétmillió forint környékén kezdődnek…ráadásul sok a nyitott platós, ami számunkra nem igazán opció (gondolom nem kell részletezni, hogy a zárt plató miért fontos Afrikában). A konszernen belül talán még a RAV4 jöhetne szóba…de a kisebb mérete miatt végül elvetettük.
Hoppá, hiszen létezik még más, a terepjáróiról ismert márka. Ott az Isuzu! Nézzük meg! Konstatáljuk szomorúan, hogy sok lehetőség itt sincs a megszabott határig. Korosabb Troopereket találunk csak…
A harmadik márka, ami szinte biztos, hogy egyből beugrik terepjárót keresve, a Land Rover (tudom, tudom nem japán és nem is koreai, de azért vessünk rá egy pillantást). A mi feladatunkra egyértelműen a Defender a legmegfelelőbb, bár a márka többi modellje sem vall szégyent a terepen, hiszen a név kötelez. Szomorú tény, hogy a takarónk itt sem elég hosszú.
Ha már a platós járgányok felé fordultunk a Toyotánál, akkor nézzük meg a Mazdánál is. Néhány darab akad a B2500-ból, ugyanabból a szériából, amely megegyezik a Ford Ranger típussal. A célra tökéletes, hiszen a csomagjaink és három személy szállítására bőven elegendő hellyel rendelkezik (ezt biztosan cáfolná egy 190 centi magas megtermett férfiú, aki három hétig a hátsó ülésre kényszerülne) és terepjáró képességei is elegendőek. Többnyire megbízhatóan üzemelnek a 2,5 literes dízelmotorral felszerelt változatok.
Bőségesebb a kínálat a Mitsubishi Pajeróból. Szeretik a hobbiterepezők, de be lehet fogni munkagépnek is, sőt létezik rövid és hosszú változat, úgyhogy egészen jó választásnak tűnik. Sőt, ahogy tudom a hírnevét pont egy hasonló versenyen a Párizs-Dakaron szerzett jó eredményei alapozták meg. A legtöbb eladásra kínált példányban a 3,2 literes dízelmotor dolgozik, amelyre viszont sok a panasz. A Mitsubishi-től még az L200 is kiváló lehet, amelyből szintén akad néhány példány kedvező áron. Ráadásul a 2,5 literes dízelmotorja kevésbé macerás szerkezet, az elektronikai problémáktól eltekintve tehát egészen megbízható autó.
És ha már Mitsubishi…a japán gyártó licence alapján gyártott koreai Hyundai Terracan mellett sem lehet szó nélkül elmenni, és akadnak is belőle árban megfelelőek. A 2,9 literes dízelmotorról sem találni komoly hibákat. Szóval lényegében csak a kopó alkatrészek megfelelő időben történő cseréjére kell odafigyelni.
Tovább keresve rátalálunk a Nissan három szóbajöhető típusára is, amelyekkel szintén nem lehet annyira mellélőni: Pathfinder, NP300 (Pick-Up) és X-Trail.
Még a Suzuki Samurai/Jimny/Vitara trió is eszünkbe jutott, amik szintén tökéletesek lennének, ha csak ketten, vagy egyedül mennék.
A fentieket figyelembevéve végül a következő delikvensek maradtak rajta a listánkon:
SUV | Pickup |
Mitsubishi Pajero | Mazda B2500 |
Hyundai Galloper / Terracan | Mitsubishi L200 |
Nissan Pathfinder/X-Trail | Nissan NP 300 |
Összegezve a keresést, elég meglepő (talán most már nem is az), hogy milyen drágán próbálnak túladni a picit sem kímélt, öreg és viseltes terepjárókon a tulajdonosaik, ezért nem voltunk könnyű helyzetben. Biztosan akad még a listánkról kiszorult modell…szóval nyugodtan írjátok meg, hogy hasonló helyzetben Ti milyen járművet választanátok. Ígérem, hogy a javaslatokat a következő rallyra (ha lesz ilyen) való előkészületek során figyelembe fogjuk venni, mivel a jelenlegi kiválasztott már megvan…nah de róla majd a következő cikkben.
PS: Most visszatérnék arra, hogy miért is leginkább japán és koreai gyártók mellett tettük le a voksunkat. A válasz elég egyszerű: megbízhatóak és ‘veterán’ Bamakósok elmondásai alapján ezeken a legkönnyebb “túladni” a fekete kontinensen, ami nem másodlagos, ha az ember visszafele már repülővel tervez hazautazni.
A Sorento miért maradt ki? Megbízható, olcsó, sokan csak városi autónak használják, közben létrás váz, 4x4, felező... és még a felfüggesztése se merev tengely hátra.
VálaszTörlés